Norske stjärnan Aleksander Aamodt Kilde skadade sig allvarligt efter en krasch i Wengens störtlopp i början av året. Arkivbild.
Norske stjärnan Aleksander Aamodt Kilde skadade sig allvarligt efter en krasch i Wengens störtlopp i början av året. Arkivbild. - Foto: Alessandro Trovati/AP/TT

Efter alla krascher – krav på "airbag" införs

Efter vinterns alla krascher ställs nya krav på säkerheten inför nästa alpina världscupsäsong. Men det obligatoriska användandet av "krockkuddar" är ingen perfekt lösning, säger norske landslagsåkaren Adrian Smiseth Sejersted. Det enda som jag hade blivit riktigt nöjd med vore om fartdräkterna släppte in lite mer luft.


Från och med nästa säsong måste alla fartåkare i världscupen, VM och OS ha en inbyggd airbag i sin skyddsväst. Nyheten presenterades av Internationella skid- och snowboardförbundet (Fis) efter världscupkommitténs möte i slovenska Portoroz.

"Krockkuddarna har visat sig vara värdefulla när det gäller att öka säkerheten för utövarna i fartgrenar", skriver Fis på sin hemsida.

Systemet gör 1 000 analyser per sekund för att kontrollera åkarens rörelse. Om en krasch är på väg att ske vecklar en luftkudde ut sig på mindre än 100 millisekunder. Inom skicrossen var man tidig med användandet och från säsongen 2015–16 har skydden varit godkända i den alpina världscupen.

Rekommenderar skärsäkra kläder

Men trots de många svåra krascherna den gångna säsongen – norske stjärnan Aleksander Aamodt Kilde var en av dem som skadade sig allvarligast – är inte alla övertygade om krockkuddarnas förträfflighet.

— För mig personligen spelar det inte så stor roll. Jag har som alla andra haft möjligheten att köra med airbag de senaste åren, men det har inte varit tillräckligt viktigt för att jag ska bry mig, säger norske fartåkaren Adrian Smiseth Sejersted till NTB.

Utöver kravet på krockkuddar uppmanar Fis alla åkare att om möjligt använda sig av extra slitstarka underkläder, med skärskydd som kan stå emot vassa skidkanter, under tävlingsdräkten. Det föreslås också bli ett krav från och med säsongen 2025–26.

Annat önskemål

Kanske hade den typen av kläder kunnat lindra Kildes skada, då han i kraschen fick ett djupt skärsår i benet med nervskador som följd.

Adrian Smiseth Sejersted har inget emot något av påbuden från Fis, men det finns andra förändringar som hade varit ännu bättre, säger 29-åringen.

— Det enda i kategorin "åtgärder mot skador" som jag hade blivit väldigt nöjd med vore om fartdräkterna släppte in lite mer luft. Det är en väldigt enkel förändring för att få ner farten lite. Om snittfarten hade gått ned med 5–10 kilometer i timmen så märks det inte i tv-rutan men skaderisken hade nog gått ner.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!