Candy Crush kan snart generera ännu mer pengar.
1 av 4
Candy Crush kan snart generera ännu mer pengar. - Foto: Apple
Candy Crush Saga utgör 78 procent av Kings omsättning.
2 av 4
Candy Crush Saga utgör 78 procent av Kings omsättning. - Foto: King.com
Sebastian Knutsson och Mats Johansson på spelföretaget King.
3 av 4
Sebastian Knutsson och Mats Johansson på spelföretaget King. - Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT
Candy Crush-loggan.
4 av 4
Candy Crush-loggan.

Miljardregnet – nu är Candy Crush-skaparna rikare än någonsin

Svenskbrittiska King, skaparna av Candy Crush, har ansökt om notering på New York-börsen. Nu blir ägarna ännu rikare – samtidigt som företagets stora vinster avslöjas.


408 miljoner användare

Enligt Kings inlaga har företaget totalt 408 miljoner unika användare världen över – 128 miljoner användare dagligen. Candy Crush Saga utgör fortfarande hela 78 procent av hela företagets omsättning.

Tillsammans med nyare Pet Rescue Saga och Farm Heroes Saga utgör Candy Crush hela 95 procent av omsättningen.

I inlagan varnar dock King för att intäkterna från Candy Crush är på väg att dala.

Tänk vad ett spel där man flyttar godisbitar kan göra.

På tisdagen skickade företaget King in en ansökan om att noteras på New York-börsen. Skaparna av det populära spelet Candy Crush räknar med att ta in maximalt 3,2 miljarder kronor vid börsnoteringen.

3,6 miljarder i vinst

I inlagan som lämnats till den amerikanska finansinspektionen framgår att företagets vinster varit större än någon vågat tro. Totalt tjänade King Digital Entertainment 3,6 miljarder kronor under 2013.

Såväl omsättning som vinst ökade lavinartat under 2013 jämfört med 2012.

Svenska grundarna vill inte prata

King grundades av svenskarna Sebastian Knutsson, Thomas Hartwig, Patrik Stymne, Lars Markgren samt italienaren Riccardo Zacconi (som numera är vd). Knutsson och Zacconi är ännu delägare och börsnoteringen öppnar säkerligen upp för nya intäker.

Företaget själva vill inte prata om ansökan.

– Vi är inne i en tyst period nu och kommenterar ingenting, säger Hanna Gustafsson på spelbolagets pr-byrå Brunswick till IDG.se.

Stoppade andra "candy"-spel

Nyheter24 skrev häromveckan om att King försökt stoppa andra spel med "candy" i namnet, något som ledde till protester i spelvärlden. Förmodligen var det ett sätt att säkra varumärket inför en eventuell börsnotering.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!